"Aku Ambil Epidural Bersalin Normal, Tak Sakit Langsung!"

“Aku Ambil Epidural Bersalin Normal, Tak Sakit Langsung!”

“Mula-mula aku takut nak ambil epidural. Dahlah harga mahal, entah-entah tipu je, rupanya sakit jugak. Tapi dah alang-alang bersalin kat hospital swasta ni, aku ambil je epidural. Husband pun kata kesian tengok aku, dengan muka menahan sakit – Zakiah (bukan nama sebenar)”

ExtenZe Review 2020 – According to relevant studies, about 40% of people Leading Edge Health over 40 years old what male enhancement pills can i take with high blood pressure have mild to moderate ED. With the increase of age, the chance of mild to moderate ed increased by about 10% every ten years.Numerous reasons for Magna RX Plus Review 2021 ERECTILE DYSFUNCTION while you grow Magna RX Plus Review 2021 Magna RX Plus Review 2021 older originate through modifications inside your Leading Edge Health the Leading Edge Health body’s hormones, blood circulation, as well as all around health. Many of these bring about Leading Edge Health erection perform.Extendze is a natural supplement Leading Edge Health designed to treat these ed sources. Magna RX Plus Review 2021 Studies have shown that some of its components can effectively treat some of the causes of ED.What is Extenze Male Enhancement?Extende pills is a natural what male enhancement pills can i take with high blood pressure mixture for men who want the Magna RX Plus Review 2021 best performance in their bedroom. If you can’t make your partner happy and satisfied in the bedroom, then you Leading Edge Health need this natural object.It can raise your testosterone levels, and you can easily cope with other fertility problems. It is considered to be an ideal product to Magna RX Plus Review 2021 reduce erectile dysfunction and premature ejaculation. It can make you erect immediately, and the stimulation will be greatly improved.Your Magna RX Plus Review 2021 brain can get rid anxiety and you may not necessarily become uncomfortable facing your spouse any more. Leading Edge Health You possibly what male enhancement pills can i take with high blood pressure can make virtually any girl content with the aid of Extenze what male enhancement pills can i take with high blood pressure Male Magna RX Plus Review 2021 Enhancement.You will not receive any side effects after eating this product because it what male enhancement pills can i take with high blood pressure does not contain cheap high-quality fillers or what male enhancement pills can i take with high blood pressure preservatives. It Magna RX Plus Review 2021 will also provide you with Leading Edge Health a larger size, and you can have great fun in every bedroom meeting. Extenze pills can also improve your muscle growth ability because it can provide you with better hormones and higher endurance.

Catuaba Bark Extract. what male enhancement pills can i take with high blood pressure This kind of aspect what male enhancement pills can i take with high blood pressure treatments turmoil offers higher sex arousals what male enhancement pills can i take with high blood pressure regarding far better heightened sexual performance.How Vigfx Works?Unlike tablets that what male enhancement pills can i take with high blood pressure scrape the esophagus and take time to break apart, VigFx is a rounded, liquid-filled Magna RX Plus Review 2021 gelatin Leading Edge Health Leading Edge Health capsule.The advantage of this form is that the membrane will not dissolve in the stomach and will not be destroyed by enzymes. As a result, all the components of the drug have reached the small intestine, where the what male enhancement pills can i take with high blood pressure Magna RX Plus Review 2021 small intestine is absorbed into what male enhancement pills can i take with high blood pressure the blood.Vigfx pertaining to sexual libido booster-style increases the penile additional the circulation of blood letting it to expand even bigger along with Magna RX Plus Review 2021 more challenging whenever there exists the impotence. With the size of the penis, both parties who have sex in bed will have a more satisfying Magna RX Plus Review 2021 conversation without having to doubt each other’s performance.The all-natural definition Leading Edge Health of Vigfx supplemental use also facilitates intense and super aggressive sex drive that takes the heightened passion to the peak of the Magna RX Plus Review 2021 best experience. what male enhancement pills can i take with high blood pressure With the Magna RX Plus Review 2021 Vigfx ingredients’ natural composition, all the vigfx will also be from natural occurrence of the body’s reactions.AdvantagesVigFx is a Leading Edge Health pill innovation with several important benefits:It is safe for usageIt is all-natural in ingredientsIts effects set in fasterIt lasts longerIt give what male enhancement pills can i take with high blood pressure the super Leading Edge Health Leading Edge Health potencyIt enhances sexual act Leading Edge Health with more extreme orgasmsBlood Pressure Stability Unlike Magna RX Plus Review 2021 sildenafil, VigFx improves Leading Edge Health erectile function by releasing nitric oxide rather what male enhancement pills can i take with high blood pressure than stimulating heart rate.no what male enhancement pills can i take with high blood pressure side effects natural ingredients are not only able to be absorbed quickly, but also do not affect the vital organs the gastrointestinal tract, cardiac activity and excretory system;

“Fobianya aku bersalin anak pertama dulu. Sakitnya macam masih boleh terasa lagi sampai hari ini. Kawan aku kata, kalau guna epidural semasa bersalin boleh kurangkan rasa sakit. Betulkah? Teringin nak cuba, tapi bila tengok jarumnya – bukan main besar, rasa tak berani pula! – Yati (bukan nama sebenar)”

Bagi kebanyakan ibu hamil, ramai yang masih ragu-ragu menggunakan epidural bersalin normal atas 3 sebab:

i) Pertamanya mereka takut berlakunya komplikasi terhadap diri sendiri atau bayi.

ii) Kedua, ada yang bimbang tentang ‘side effect’ jangka masa panjang yang digembar-gemburkan seperti sakit belakang, sakit bekas cucuk, dan sebagainya.

iii) Ketiga, sebab dengar orang kata, kalau ambil epidural, sakitnya sama sahaja. Ambil epidural atau tidak, tidak ada beza!

Di sini, PantangPlus.com ingin merungkaikan segala mitos dan 5 perkara yang patut ibu hamil tahu tentang epidural semasa bersalin.

Adakah epidural terlalu banyak keburukan, sehingga tiada kebaikan langsung? Ikuti kupasan kami.

5 Perkara Perlu Tahu Tentang Epidural Bersalin Normal

Penggunaan epidural semasa bersalin bukanlah sesuatu yang baru. Ia telah diperkenalkan di Malaysia sejak sekian lama serta turut digunakan oleh selebriti terkenal seperti Rozita Che Wan dan Scha Al Yahya.

Berikut adalah 5 perkara yang perlu anda tahu tentang epidural semasa bersalin.

1. Epidural Dapat Melegakan Sakit Bersalin

Bagaimanakah cara epidural berfungsi? Menurut Dr Krishna H Kumar melalui Positive Parenting, anestesia epidural adalah satu cara untuk memberi anestesia (bius) dengan menyuntiknya ke dalam ruang epidural tulang belakang.

Melalui suntikan ini, ia menghalang isyarat rasa sakit daripada sampai ke otak dan sekaligus melegakan kesakitan yang biasa digunakan oleh wanita ketika melahirkan bayi. Harus diingat di sini, ia bukan 100% dapat menghilangkan rasa sakit bersalin.

Suntikan epidural ini dilakukan oleh seorang pakar bius.

2. Benarkah Epidural Menggunakan Jarum Besar?

Sakit tak kalau guna epidural?

Menurut Dr Hana Nadzrami, seorang Pakar Anestesiologi & Rawatan Rapi, jarum yang digunakan memanglah besar, iaitu sepanjang 8cm. Walaubagaimanapun, ia bukanlah akan dibenamkan selama-lamanya dalam tulang belakang pesakit.

Sebaliknya, jarum ini hanya digunakan untuk mengesan ruang epidural supaya tiub halus yang disambungkan kepada ubat bius setempat (local anaesthetic) boleh diletakkan. Maka, apabila dah jumpa ruang epidural maka jarum besar itu pun akan dibuang.

Menurut beliau lagi, proses meletakkan tiub epidural selalunya mudah saja. Namun bagi pesakit tertentu seperti yang mengalami obesiti, abnormaliti, atau yang bertulang belakang kurang fleksibel, proses ini boleh menjadi sukar dan memerlukan beberapa kali cubaan.

3. Kesan Sampingan Epidural

Telah banyak menular mitos yang tidak benar tentang epidural semasa bersalin. Katanya, ada yang tidak berani ambil epidural kerana takut ‘side-effects‘ pada hari mendatang. Antara dakwaan yang paling popular adalah ia menyebabkan sakit belakang yang berpanjangan. Juga ada yang sakit pinggang.

Sebenarnya, perkara ini adalah tidak benar kerana sekiranya seseorang bersalin normal tanpa epidural pun, sakit belakang tetap wujud disebabkan faktor berat badan, regangan pada kulit dan otot, serta postur ketika mengandung.

Kajian telah membuktikan bahawa epidural selamat digunakan dan sama sekali tidak menyebabkan masalah atau penyakit pada organ seseorang dalam jangka masa panjang.

Kalau ada pun kesan sampingan yang biasa dialami hanyalah ketidakselesaan akibat kekebasan pada bahagian bawah badan. Dalam sesetengah kes, ia menyebabkan tekanan darah rendah (hipotensi) dan kesukaran membuang air kecil sendiri (mungkin memerlukan tiub kencing). Namun, semua ini adalah sementara sahaja.

4. Kelebihan Epidural Semasa Bersalin

Suntikan epidural ini mempunyai kelebihan tersendiri seperti membantu mengawal rasa sakit pada fasa pertama dan kedua kelahiran tanpa memberi kesan mengantuk pada ibu. Malah, epidural adalah ubat tahan sakit paling selamat dan sangat berguna sekiranya ibu mempunyai masalah kesihatan seperti sakit jantung dan tekanan darah tinggi.

Menurut sumber, ia juga menyebabkan salur darah mengembang, melancarkan peredaran darah kepada bayi dan secara tidak langsung mengurangkan risiko bayi lemas.

Satu lagi mitos yang diwar-warkan adalah epidural boleh memperlahankan kelahiran dan anda tidak tahu bila untuk meneran. Jelas Dr Krishna, ibu tidak perlu risau kerana anda akan dipantau oleh doktor dan jururawat yang akan memberitahu anda waktu yang sesuai untuk meneran.

5. Harga Suntikan Epidural Di Malaysia

Menurut survey, harga epidural semasa bersalin bagi hospital kerajaan adalah sekitar RM100 bagi hospital kerajaan dan RM500-RM1,000 bagi hospital swasta. Namun, harga epidural itu mungkin tidak sama bagi setiap hospital.

Jika anda berhasrat untuk mencuba kaedah ini, berbincanglah dengan doktor seawal mungkin supaya mereka boleh memeriksa keadaan kesihatan anda serta membuat persediaan sebaiknya apabila tiba hari bersalin nanti.

Dalam kes terpencil seperti wanita yang mengalami masalah darah beku atau alah terhadap anestesia, penggunaan epidural semasa bersalin perlu dielakkan.

Jangan Terlalu Cepat Percaya Mitos!

Tak adil untuk kita melabel epidural sebagai penyebab sakit belakang kerana dakwaan ini adalah tidak berasas. Selain ibu hamil, epidural juga digunakan dalam pelbagai rawatan yang melibatkan pembedahan tak kiralah lelaki atau perempuan.

Ternyata, ramai yang amat berpuas hati dengan epidural. Malah, hampir semua yang pernah diberi suntikan epidural ingin melakukannya sekali lagi pada masa hadapan!